8-کتاب فناوریهای صنعت بازی ایران
1_287_70_game.png
  • نام کتاب - گزارش : 8-کتاب فناوریهای صنعت بازی ایران
  • تاریخ چاپ : 1396
  • ناشر : دانش بنیان فناور
  • تعداد صفحات : 144
  • فهرست :
  • مقدمه

    مروری بر فناوری های صنعت بازی های ویدئویی

    توانمندی های فناورانه شرکت های بازی ایران

  • مقدمه :
  • صنعت بازی های ویدئویی یکی از پرسودترین صنایع فرهنگی و خلاق به شمار میرود. بر اساس آمار شرکت نیوزو 1 صنعتی بازی های ویدئویی درآمدی بالغ بر 108.9 میلیارد دلار در سال 2017 میلادی خواهد داشت که از این میزان، 42 درصد متعلق به حوزه بازی های تلفن همراه خواهد بود. بر طبق آخرین پژوهش های انجام شده توسط مرکز پژوهش بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال 95 ، هم اکنون در ایران بیش از 23 میلیون نفر گیمر وجود دارد که در هفته بیش از یک ساعت به بازی کردن می پردازند. در بین این افراد میانگین زمان بازی کردن در روز بیش از 79 دقیقه است. هر خانوار ایرانی به طور متوسط یک گیمر در درون خود دارد. نکته بسیار مهم این است که بازی ویدئویی دیگر از رسانه ای تنها برای کودکان و نوجوانان خارج شده و هم اکنون با میانگین سنی 21 سال برای مخاطبین خویش، تبدیل به رسانه ای همه گیر شده است. فروش این صنعت در ایران در سال 1394 بالغ بر 4.600.000.000.000 ریال (مشتمل بر سخت افزار و نرم افزار) شده که متأسفانه تنها 5 درصد آن متعلق به بازی های ایرانی بوده است. تمام این اعداد و ارقام نشان دهنده اهمیت و پتانسیل این حوزه و همچنین شدت فعالیت های انجام نشده در این زمینه است.

    طبق برآورد مرکز پژوهش بنیاد ملی بازی های رایانه ای هزینه ایجاد شغل در زمینه باز یهای ویدئویی چیزی بین 25 تا 30 میلیون تومان می باشد که این امر نشان دهنده چرخه سریع تر ایجاد شغل در این زمینه است. همچنین در این صنعت گستره وسیعی از تخصص ها چون متخصصان هنری، طراحی بازی، برنامه نویسی، صداگذاری، نشر و توزیع، مدیریت و ... درگیر می شوند که این امر هم مجدداً تأییدی بر توان کارآفرینی این عرصه بوده و هم نشان دهنده پیچیدگی تولید و مدیریت پروژه های بزرگ بازی سازی است که گاهاً تا بیش از 200 نفر از انواع تخصص های بسیار متفاوت را در بر می گیرد.

    با توجه به توضیحات فوق الذکر، صنعت بازیهای ویدئویی با توجه به سودآوری و اثرگذاری فرهنگی آن، همواره مورد توجه بوده و لزوم توسعه آن امری ضروری برای حاکمیت به نظر می رسد. باتوجه به اینکه توسعه صنعت مستلزم توسعه فناوری است، توجه به توسعه همه جانبه فناوری، بومی سازی و تجاری سازی آن، از اهمیت زیادی برخوردار است.

    بر این اساس به دلیل آنکه توجه به فناوری و ایجاد بستر مناسب برای توسعه آن از جمله ماموریت های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز نیز به منظور توسعه فناوری های صنایع فرهنگی، اقدام به شناسایی فناوری در حوزه راهبردی بازی های ویدئویی کرده است. بر این اساس، پس از مطالعه و شناسایی فناوری های موجود و ترسیم درخت فناوری، تهیه و تدوین کتاب فناوری های صنعت بازی های ویدئویی ایران در دستور کار قرار گرفت. در این کتاب، ضمن ارائه دسته بندی و معرفی فناوری های صنعت بازی های ویدئویی، توانمندی های فناورانه ایران در این صنعت در قالب معرفی فعالان صنعت تبیین می شود.

    هدف از نشر کتاب حاضر، معرفی ظرفیت های موجود در صنعت بازی های ویدئویی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در داخل و خارج است. در بعد داخلی، وجود یک بانک اطلاعاتی جامع از شرکت های فعال در حوزه بازی این امکان را فراهم می کند تا توجه سرمایه گذاران بخش خصوصی به ظرفیت های فناورانه شرکت های فعال و سودآوری صنعت بازی های ویدئویی جلب شده و عملا تسهیلگری در سرمایه گذاری رخ می دهد.

    در بعد خارجی، با ارائه اطلاعات شرکت ها و توانمندی های فناورانه آنها، اطلاع رسانی مناسب از ظرفیت های فناورانه کشور برای ایجاد همکاری های اقتصادی و فناوری صورت می گیرد.

  • دانلود :